La concertul Rolling Stones din iulie 2007 mi s-a parut ca asist la sfirsitul definitiv al comunismului in Romania. Asta seara, la spital, am realizat ca asta-vara ma inselasem. Va dau o veste proasta: n-a murit!

Constrins la supliciu, tata zimbea si incerca sa ma linisteasca spunindu-mi ca e bine acolo. Ca pacientul cu care imparte patul e un om bun. Ca atunci cind colegul lui merge la dializa poate sa stea si singur in pat. Ca doctorita a vorbit cu el. Ca maine ii fac analizele. Ca in citeva zile ar putea sa iasa. Ca mincarea e buna. Ca poate sa manince la masa. Ca o doamna din salonul alaturat l-a invatat “toate secretele” pentru ca e de sase luni acolo.

Asta a facut comunismul: i-a invatat pe oameni bucuria aproape-nimicului. Sa ai satisfactia parizerului cumparat la capatul unor ore bune de inghesuiala. A sfertului de paine luat pe cartela. A antenei urcate cu risc pe acoperisul blocului, dar cu care puteai prinde bulgarii. Chiar si cu purici. A pachetelor de Vikend primite de la o cunostinta din Timisoara. A jumatatii de ora de curent electric pe seara.

I-am dus pijamale, papuci, tricouri, sosete, prosop, servetele, cana, furculita, cutit. Parca ar fi primit un “pachet” din America. Portarul spitatului era si el fericit. Tocmai incasase o vama de 5 lei.

E bine! E frumos aici! Acuma tu du-te acasa! Ne vedem maine!

Comments

radu popa
Posted on 9th January, 2008

Cristi, nu esti singur. Am patit si eu la fel, am stat cu mama trei luni intr’un spital si numai inima larga a lui Sorin Oprescu ( sa’i dea Dumnezeu toata sanatatea de pe Pamant!) m’a ajutat sa nu’i bat pe cei din Spital. Ii urez multa sanatate tatalui tau si numai bine! Doamne ajuta!

dosvida
Posted on 9th January, 2008

Sa nu dau nume de doctori si de spitale, dar parerea mea o dau: nu o data am ajuns la concluzia ca medicii (nu toti) nu sunt asa destepti si guru precum imi inchipuiam odata. (Stiu, n-are legatura cu conditiile din spitale, dar trebuia s-o zic). E sanatos pentru bolnav (!) sa-si studieze singur boala …

Jeleu
Posted on 9th January, 2008

@dosvida: e adevarat ce zici ca cel mai bun doctor e totusi pacientul insa multi dau in cealalta extrema si cauta tratament pentru situatii foarte serioase la neaveniti ( vraci etc). Cunosc cazuri care , din fericire, nu au facut pasul sa dea 100% pe mana acestora.

Victor Ciutacu
Posted on 9th January, 2008

Sanatate tatalui tau. Spune-mi daca ai nevoie de ajutor.

ezry
Posted on 9th January, 2008

D-le Sutu am trecut printr-o situatie similara cu mama mea, internata la spitalul judetean din Tm. La internare i-am dat doctorului 100 de euro, i-a facut in acea dimineata o investigatie si in restul zilelor n-a mai trecut, lasand totul pe seama rezidentului. Medicii fusheresc totul la spital, se grabesc sa termine si apoi sa plece la clinicile private (ale lor sau ale colegilor).
Infirmiera venea dimineata si dadea cu un batz pe jos (mopul se rosese), dar dupa ce termina n-ai fi zis ca s-a facut curat. La grupul sanitar era cumplit! Dar si ea, infirmiera, avea cele doua buzunare mari la halat.
Venind acum in contact cu aceasta realitate ati putea porni o campanie in presa, poate se misca ceva.

La externare a durat enorm! Nimeni nu tine seama ca apartinatorii sunt niste angajati, care au plecat de la locul de munca. Ore in sir tinerii rezidenti, in loc sa faca practica de specialitate, editeaza pe calculator fisele de externare. De ce nu se pot angaja niste secretare care sa faca o astfel de munca?

sutu
Posted on 9th January, 2008

@ victor > multumesc.

mihai g
Posted on 9th January, 2008

2 lucruri vreau sa-ti zic:
- se poate si altfel. de rev am cazut pe partia din paltinis si mi-am dislocat cotul. a trebuit sa mergem urgent la SB la urgenta sa-mi puna cotul la loc si sa-mi puna mana in gips. pe drum pana la spital am sunat la toate relatiile si cunostintele pt ca stiam ca e vital sa-mi puna cotl la loc cum trebuie. ne gandeam numai la Moartea d-lui Lazarescu si ca asa voi pati si eu. Surpriza cea mare a fost ca medicii de la urgenta din sibiu s-au comportat perfect: n-am asteptat de loc, m-au tratat si mi-au vorbit politcos tot timpul, au avut grija de mine pt ca ma durea rau mana, si m-au “reparat” perfect si f rapid, fara durere si fara umilinte. dupa toate astea am vrut sa le dau o mica atentie” si toti m-au refuzat. desi nu ne venea sa credem am contatat pe pielea noastra ca se poate si altfel.
- tu stii mai bine ca ceea ce se intampla in spitale nu mai are ca motivatie lipsa de bani. bugetul e suficient insa se fura la greu. pe mine ma iau nervii pt ca daca nici tu (un om care scrie la un cotidian central si care poate starni o campanie, un scandal) nu faci nimic, atunci ce sa mai zicem noi cei pe care nu-i asculta nimeni?
HAI SA FACEM CEVA!

vasile r
Posted on 9th January, 2008

Victor Ciutacu, salutar gestul tau de a sari in ajutorul lui Cristi dar asa se rezolva numai o situatie punctuala, raul ramane in continuare, e trist sa ajungem la concluzia ca scapa cine poate.
Fericit cel ce nu are nevoie de acest sistem de sanatate dar, din pacate, vine timpul cand toti ajungem acolo si atunci descoperim minciuna in care ne complacem sa traim.

Victor Ciutacu
Posted on 9th January, 2008

@vasile r: inainte de a rezolva problemele globale ale omenirii (asta-i, dupa stiinta mea, fisa postului lui Zeus), mi-ar placea ca, in masura in care pot, sa ajut la rezolvarea problemelor punctuale ale unor oameni.

Cris
Posted on 9th January, 2008

Multa sanatate tatalui tau si nervi de fier tie!

stash
Posted on 9th January, 2008

Tare! Si aia care n-au bafta sa-l cunoasca pe Victor Ciutacu cum se descurca? D-aia e Romania numai a unora. Pt ca mereu se rezolva punctual, niciodata global.
Mr. Ciutacu, puteai sa-i dai un telefon lui Cristi sa-ti oferi ajutorul punctual. Dar e mai misto s-o faci public, sa vada tot poporul ce relatii are genialul. Metoda brevetata de Raduleasca.

sutu
Posted on 9th January, 2008

esti rau, stash!

stash
Posted on 9th January, 2008

Nu sunt rau Cristi. Sau ma rog, nu asta e intentia. Pe Ciutacu nici nu-l stiam pana acum doua saptamani, pe cuvant de onoare. Pana la scandalul cu Orban nu auzisem in viata mea de el, nu prind postul lui de Tv aici la Mtl si in general habar nu am cine-i omul. Am inteles ca are un talk-show sau ceva si ca e ziarist.
Sunt alaturi de tine in problema ta cu tatal tau si inteleg si nevoia de a impinge lucrurile mai departe, cu sau fara pile. Cand te frige, nu stai, impingi. Si ai nevoie de tot ajutorul.

Dar ca o persoana publica oarecum cunoscuta sa scrie pe un blog ca “hai ca te ajut eu”, e nasol ca imagine. La fel de nasol ca si cazul Lianei Stanciu. Bagasi de seama ce repede s-au strans banii? Pt ca a fost ceva punctual, pt ca vedetele si persoane cunoscute au vrut sa ajute, pt ca Liana Stanciu era cunoscuta. Si tu esti, Cristi. Asa ca unii vor sa te ajute punctual. Pe restul cine-i ajuta? Voi ar trebui sa o faceti zilnic. Sa loviti zilnic in tarele societatii pana se indreapta. Din pacate insa…

radu popa
Posted on 9th January, 2008

stash are dreptate! si nu e vb de tine sau de tatal tau, e vorba despre un mod incorect in care ne adancim viata.

Jeleu
Posted on 9th January, 2008

@stash: de acord. cei care pot vorbi si face valuri in presa (in cazul acesta Cristi) ar trebui sa faca.

Ce ar implica realizarea unui documentar pe tema asta? Luat fiecare spital la rand si aratat mizeria cu care se confrunta pacientii?

Dani M
Posted on 9th January, 2008

Nervii care ma cuprind cand ma gandesc la situatia sanitara din Romania se adancesc cu fiecare relatare de genul asta. Imi pare rau.

Sanatate multa si insanatosire grabnica tatalui tau. Tie iti urez calm.

Diana
Posted on 9th January, 2008

Cristi, inca o data, iti spun ca sunt alaturi de tine. Din pacate, nu am cum sa te ajut decat cu o vorba buna!
Dar sa stii ca nu pot sa nu fiu de acord cu stash. Daca un lucru similar s-ar intampla unei persoane fara notorietate, nu ar fi decat un strigat in desert. Nu am niciun motiv sa nu cred asta.
Nu stiu cati ani are tatal tau. Mama mea are 56 de ani si cred ca este atinsa de acelasi microb. Mostenit din comunism, al multumirii cu putinul. Cand o intreb, nu are nevoie de nimic. Se “descurca”. “O sa fie bine.” Ma intristeaza cand aud asa ceva.
O intrebam zilele astea tot pe mama cum era in spitale pe vremea comunismului. Si zice: era muuult mai bine. Curat, nu trebuia sa dai spaga, medicii/asistentele erau atenti la tine. Aveai incredere. Acum nu mai misca nimic daca nu le bagi ceva in buzunar. Evident, mai sunt si exceptii. Dar, dincolo de cazuri punctuale si de exceptii, nu putem sa nu acceptam ca avem de-a face cu o criza sistemica. Atat de mare, incat uneori imi pare atat de rau ca mai suntem obligati sa platim CAS-ul ala, nici nu stiu cat % e.
Sa ne dea Dumneazeu multa sanatate!

andaa
Posted on 9th January, 2008

Sanatate multa lui papa. Nu uita ca este un contabil ministru sanatatii. Mi-as dori sa scrii despre sistemul de sanatate si dupa ce tatal tau va parasi spitalul in cateva zile. Multa bafta.

Victor Ciutacu
Posted on 10th January, 2008

@stash: bati campii nici macar cu gratie. iar Radu Popa, ale carui umori personale le stiu si ma lasa rece, continua sa se bage-n seama absolut grotesc pe o tema unde eu nu simt nevoia sa polemizez.
@sutu: a fost a doua oara cand am postat la tine pe blog. in masura in care crezi ca te-as putea ajuta, ia telefonul meu de la Oana sau de oriunde si nu ezita sa ma suni. daca am intrare acolo unde ai tu nevoie, nu-mi cade randul sa incerc. daca nu, nu pot si gata. pana atunci, I’m out!

sutu
Posted on 10th January, 2008

@victor, am inteles inca de la primul tau mesaj. repet: multumesc!

Jeleu
Posted on 10th January, 2008

Dom Ciutacu nu creca ai dreptate aici.
Lasand contextul nefericit in care se afla tatal lui Cristi, mi se pare de prost gust postarea asta cu vezi domle eu am pile altii “n-are”.
Probabil ca tot prin Oana l-ati fi putut contacta telefonic fara sa faceti un pic de reclama pe acilea.

oana dobre
Posted on 10th January, 2008

Ce-mi place mie cand meschinariile omenesti rastoarna scara de valori. Stash, poate tu preferi sa vezi persoanele publice paruindu-se, injurandu-se, aratandu-si desuurile si kalasnikoavele. Eu prefer sa le vad facand un gest firesc si omenesc, promovand, inclusiv prin ceea ce fac ele, generozitatea si omenia. Tocmai de-asta am tot respectul si pentru ce a facut mihaela radulescu si pentru ceea ce se ofera sa faca victor. Si tocmai de-asta ma bucur sa constat ca am stiut sa-mi aleg prietenii (da, banuiesc ca urmeaza replici stupide pe sistemul “e prietenul tau e normal sa-i iei apararea”). Fie ca e vorba de Sutu sau de Victor, spun eu de pe acum ca e valabil pentru amandoi.

Jeleu
Posted on 10th January, 2008

@Oana : de unde si pana unde “Ce-mi place mie cand meschinariile omenesti rastoarna scara de valori. Stash, poate tu preferi sa vezi persoanele publice paruindu-se, injurandu-se, aratandu-si desuurile si kalasnikoavele” ????

Citeste mai bine ce a scris stash. Si a scris bine.

oana dobre
Posted on 10th January, 2008

Am citit exact ce a scris. Spre deosebire de el si probabil si de tine, eu cred ca omenia manifestata public e valoroasa si importanta, pentru ca are puterea exemplului. Cand un om cunoscut pune pe masa un gest concret si frumos, poate un anonim se va gandi “as putea si eu sa incerc sa fac o treaba din asta”. Ca voi intelegeti gesturile de felul asta ca expresii ale orgoliului si dorintei de publicitate, e opinia voastra. O opinie stupida, dupa parerea mea, dar hei, astia la teve zic ca traim in democratie.

SCE PSD
Posted on 10th January, 2008

Multa sanatate tatalui tau si tie multa putere si rabdare.

dk
Posted on 10th January, 2008

hai mai sa fim seriosi. de asta avea victor ciutacu acum nevoie: de publicitate pe blogul sutu.ro…

Jeleu
Posted on 10th January, 2008

@Oana: este amuzant ce scrii. Ai inteles ceva din discutia asta, dar e ceva gresit.

windwhisperer
Posted on 10th January, 2008

@ Dl. Sutu , insanatosire grabnica tatalui , sincer > Dar ataita vreme cat la intrarea in spital dai ” vama” portarului, telefonul fara fir functioneaza ” huh, acum ai ..blog “te ajut eu ” HUH… mentalitate care nici cu satarul nu e scoasa din capul unuia ca Ciutaru…iar madam Dobre da cu bata’n balta , sare ca piscata la ” omenia manifestata public” gretos.. sa va fie RUSINE…atata vreme cat incurajati toate astea… nimic nu o sa se schimbe.
Dl. Sutu , ai grije de tatal dumitale… am auzit ca daca suni la salvare si-i spui ca ai peste 70 da ani…nici nu vin . Nu pot sa cred….

oana dobre
Posted on 10th January, 2008

Wind: “Madam” sa-i spui tu mamei talei, surorii tale , sotiei tale si in general cui iti este mai drag pe lumea asta. In rest, zicea bine Badea: Daca prostia ar durea, multi s-ar tavali in chinuri.

jeleu
Posted on 10th January, 2008

@oana: nu vad legatura dintre apelativul “madam” si prostie.
Dar vad legatura dintre apelativul madam si ce ai scris tu aici. Baiatul a fost totusi generos :)

jeleu
Posted on 10th January, 2008

apropos de sistemul nostru minunat si medicamentele compensate sa va zic. deh asta e partea a doua a telenovelei intitulata “dupa externare”.
Saracu taica meu Dzeu sa-l ierte primea compensat medicamente facute in Elvetia pt tratamentul de prostata. Si bineinteles ca toate lucrurile frumoase au un final si s-a hotarat de catre nu stiu cine din guvern sa se dea echivalentul romanesc al medicamentului elvetian.
In fine nu asta ar fi fost o problema DACA nu ar fi aflat ca totusi medicamentele elvetiene se dau gratuit NUMAI fostilor angajati MAI sau SNCFR.
Omul a trimis o scrisoare senatului si cred ca si ministerului sanatatii , a descris problema destul de dur si alora li s-a facut mila sa-i trimita gratis un flacon. Eh ?

Ca sa nu mai zic ca ba primesc farmaciile medicamente ba nu primesc ba nu au mai ajuns ba le dau unora intro-o stare mai putin grava ca aia terminali nu au nevoie…

Daca as fi stiut ca sint asa oameni generosi ca domnu Ciutacu, nu as fi ezitat sa le fi cerut ajutorul. Dar vorba Oanei, astfel de oameni sint greu de gasit si cind apar sint luati si criticati de alte stash si altii cu dureri cauzate de prostie..

Cristi multa sanatate tatalui si Doamne Ajuta!

stash
Posted on 10th January, 2008

Oana, cred ca Badeea vorbeste din experienta proprie.

Poate nu m-am exprimat suficient de clar, asa ca voi mai incerca odata. Sunt de acord cu tine cand spui ca “omenia manifestata public e valoroasa si importanta, pentru ca are puterea exemplului.” Perfect de acord! Dar e un “catch” in ce spui tu.
Omenia asta se manifesta punctual, si niciodata general. Cand am dat exemplul cu Liana Stanciu, nu l-am dat ca sa atac actiunea sau cauza. Ci MODUL in care s-a pus in practica. Intr-o zi, toata presa si toate blogurile au scris de Liana Stanciu. In urmatoarele cateva zile, v-ati calcat in picioare, voi astia cunoscutii ca sa dati bani, desi Liana avea posibilitati pe care nu le are omul de rand. dar nu asta e important. Important e ca ati sarit cu totii. Ceea ce e frumos.

Noi astia, lumpenii, nici n-am apucat sa ducem mana la portofel pt ca deja se stransesera banii intr-o zi. Si a fost penibil cand au inceput sa apara caramizile cu care v-ati batut in piept cum ati ajutat voi, cunoscutii. Iar scandalul pe care nu vreau sa-l pomenesc aici, a fost frisca de pe tort. Acum am fost clar?
Disclaimer: cand zic tu sau voi, nu ma refer la Oana Dobre, Cristian Sutu sau Ciutacu).

Cat de greu se strang banii pt un copil oarecare care are nevoie de o suma de 5 ori mai mica? Foarte, foarte greu. Dureaza luni de zile, pt ca pe cunoscuti îi doare la basca. Nu-l cunosc personal si nu ajuta nici macar punctual. Romanii nu au cultura ajutarii aproapelui ci al mortii caprei vecinului. Nu ajutam decat cand avem de castigat. Nu ajutam pentru ca credem in cauza. Ajutam pt ca ne face sa ne simtim bine, sa avem o parere buna despre noi. Mizerabil si egoist!

Nu fac parte dintre cei care se amuza vazand persoane publice paruindu-se, pt ca am prieteni apropiati si dragi printre ei. Dar pentru ca cei care se aseamana se aduna, prietenii mei care sunt prezentatori de televiziune, moderatori sau politicieni ajuta pe ORICINE le cere ajutorul, daca pot. Si NICIODATA nu fac spectacol, nu apar in ziare cu gesturile lor si nici nu cauta castig de imagine.

Aia sunt adevaratii oameni!

oana dobre
Posted on 10th January, 2008

Stash, la cati dintre oamenii cunoscuti ai apelat pentru acel copil? Era si Mihaela Radulescu printre ei? Din cate imi amintesc, si cred ca-mi amintesc corect, si inainte si dupa povestea cu fetita Lianei Stanciu s-a implicat in ajutorul altor copii, cat se poate de obisnuiti. Si tot ea a inceput teledonul pentru strangerea de fonduri pentru spitalul Marie Curie, unde s-a strans peste o jumatate de milion de euro. Dati de oameni anonimi, convinsi de puterea exemplului de care ziceam. Bani care ii vor ajuta tot pe copiii obisnuiti. Tocmai de aia zic eu ca-i bine sa-ti folosesti cat poti de mult celebritatea atunci cand poti ajuta.
Nu cred in teoria ta cu “adevaratii oameni”. Indiferent daca o face public sau nu, cine ajuta e un om adevarat. Iar eu cred tocmai in ajutorul punctual, ca tricouri cu “salvati balenele si copiii din Darfur” e usor sa purtam toti.

windwhisperer
Posted on 11th January, 2008

@Oana… wowww, adevarat profesionalism..
ps… Pardon, am gresit cu ” madam” . nu-i pentru tine… huh
j.

Jeleu
Posted on 11th January, 2008

E foarte bine ca sint actiuni de caritate.
E normal sa fie asa.
Insa actele de caritate nu repara sistemul medical.
Intrebarea e ce este de facut?
Si presa ar putea pune presiune pe guvernantii nostri care se trateaza in afara.

jeleu
Posted on 11th January, 2008

bre nea ciutacule iti schimbasi textul sau mi se pare mie?
parca suna mai normal acu nu? si mai de bun simt.

oana dobre
Posted on 11th January, 2008

Hai, pa!

Ionel
Posted on 11th January, 2008

Ei, da…citind aceste comentarii parca m-am mai luminat putin la minte. Dom’le, e clar, daca nu te stie lumea, poti sa mori in casa de frig, de foame samd. Daca nu faci parte din elita, n-ai cum sa fii luat in seama. Nu-l stii pe Ciutacu, adio tratament la spital. N-o stii pe Oana Dobre, n-ai sa capeti tricouri cu” Salvati copii si balenele din Darfur”.

Din pacate sau din fericire, nu-l cunosc pe Ciutacu si nici pe Oana Dobre. Lasa ca nu am pierdut mare lucru, sa ramana in lumea lor acolo.

Sunt un pic mirat de Sutu: a povestit ce i s-a intamplat lui la spital, cu tatal sau, de parca n-ar mai fi intrat in vreun spital romanesc niciodata. Sutule, ia aminte la parintele tau si asculta-l. De ce te-ai ofensat? Ca nu te stie lumea si din spitale? Ca nu a stat la picioarele tale, sau de conditiile grele din sistemul sanitar?

Iarta-ma, dar nu pot sa cred ca nu stiai ce e prin spitalele noastre. Ce-ai votat, si tu, si Ciutacu, si Oana, asta aveti. Nu trebuia sa mergi prin spitale ca sa afli de starea lor jalnica, era suficient sa te uiti la televizor si erai informat. Sau tu, seara, mergi prin baruri si discoteci si n-ai timp de televizor?

Scuze, m-am ambalat acum…Dar daca esti prieten cu Ciutacu, e clar. De Oana nu vorbesc, e si ea femeie si poate si blomda, nu stiu, dar tu, esti barbat, cred, si poti distinge oportunistii.

sutu
Posted on 11th January, 2008

ionel, ionelule…

leapşa: poveşti despre haosul din spitale « şofer prin Bucureşti
Posted on 14th January, 2008

[...] de şoferul pe 14 ianuarie 2008 Călin lansează un fel de leapşa, plecând de la ultimele posturi ale lui Cristi, care în acest moment experimentează serviciile medicale din România, tatăl său fiind internat [...]

georgeradio
Posted on 16th January, 2008

Chiar zilele astea vorbeam si eu de spitale, in comparatie: Canada vs. Romania. Am stat recent o noapte la urgenta in Toronto (mi-am dizlocat umarul) si, meditind la ce s-a intimplat acolo, realizez ca un medic m-a vazut cel putin o data la 2 ore. Comentariile mele le gasesti pe blog (360.yahoo.com/mojoe763) si podcast (georgeradio.podomatic.com). Multa sanatate tatalui tau!

E-nigma
Posted on 24th November, 2008

daca ziaristii cu voce nu fac publica mzieria, nu se va misca nimic, si-asa nu se misca.. nu ma uit la TV, dar cred ca orice reportaj pe tema mizeriei si a problemelor din spitale e binevenit. un coleg al unei prietene a facut o figura, ca sa se trateze in .de, avand o fractura, a facut ce-a facut cand a ajuns acolo in delegatie si si-a rupt iar mana.. oare la asta trebuie sa ajungem? dam 50 lei pe asig de calatorie si 150 euro pe avion si ne rupem mana in aeroportul strain, ca sa ne trateze ei? ca la noi presedintele se opereaza in afara? ma bucur ca cineva a intalnit si un caz fericit, la spital la Sibiu. cred ca Ardealul e altfel, inca. stiu ca la Cluj era cea mai dura scoala de medicina. sotul unei prietene, doctor el insusi, a dat shpaga la greu pt o ruda. asa s-a ajuns?! bine ca n-am avut treaba cu spitalele.. totusi, viata omului e ceva mai mult decat simplu obiect de comert, il lasi sa moara pe masa si te duci la cabinetul particular. nu e nimic rau in a avea cabinet, dar asta nu inseamna ca la stat iti bati joc. ca te dam afara sa lucrezi doar la cabinet sau, si mai nasol, iti retragem dreptul de libera practica, atunci sa te vad, doctore.. nu, noi nu putem fi oameni, jefuim fiecare la nivelul lui, de la parlamentar la medicul de spital.. nici sa ai salariu de 2 lei nu e normal, cand beizadeaua analfabeta te umple de noroi cand zboara cu BMW-ul..

Leave your Comment