Intr-un viitor dictionar de neologisme, cuvintul “sursa” ar trebui sa capete inca o explicatie, pe linga cele curente. As propune, deci, autorilor de dictionare o noua definitie pentru “sursa”: “persoana care furnizeaza jurnalistului informatii, cel mai adesea sub rezerva anonimatului”.

Carevasazica,  jurnalistul are surse. Adica are persoane care-i ofera informatii, dar care nu doresc sa le fie citat numele. “Da-o pe surse!” – e o expresie pe care jurnalistul o aude adesea din gura celui cu care vorbeste pentru a primi informatii.

Informatiile “pe surse” sunt oferite, in majoritatea cazurilor, sub presiunea fricii. Adica dintr-o stare de neliniste a celui care, daca ar alege sa-si asume declaratia cu nume si prenume, si-ar pune in pericol situatia.

Sursele nu sunt niste persoane misterioase, de care n-a auzit nimeni. No way! Ca jurnalist acreditat la PSD, spre exemplu,  am primit informatii “pe surse” de la toata gama de activisti: de la simplul simpatizant si pina la presedintele partidului.

Informatia “pe surse” nu este, cred, mai buna decit informatia “on-the-record”. In primul rind pentru ca riscul de a da o informatie neveridica din partea unei “surse” este mai mare decit in cazul declaratiilor asumate.

Sa luam un caz concret, de astazi. EVZ, sub semnatura inegalabilului Florin Ciornei, informeaza astazi, pe surse, ca Adrian Nastase nu este dorit de majoritatea liderilor PSD pentru a reveni intr-o functie de conducere. Cotidianul ne spune, in schimb, ca situatia este cumva pe dos. Daca citesti cele doua articole, iti spui ca nu mai intelegi nimic.

E simplu! Confuzia vine de la “surse”. Adica de la folosirea lor. Proasta sau exagerata.

Comments

dk
Posted on 4th February, 2008

haha!
am remarcat de aseara prostia asta, si m-am gandit ca o sa zici ceva.
cred ca vei fi de acord cu mine ca e foarte putin probabil ca ACELASI om sa spuna la cotidianul ca vrea si la evz ca nu vrea… deci adevarul e undeva pe la mijloc.
sau cand ziaristul nu are informatii deloc, scoate una din ‘trofeu’ si zice ca e pe surse. ce zici, merge?
noroc!

vogel
Posted on 4th February, 2008

fara suparare, mai bine ii spunem birfa. eu cred ca sub cuvintul asta se mai ascund si stirile contrafacute in birou.
cred ca cineva s-a uitat prea mult la filmele americane.
pe viitor va rog sa puneti si ghilimelele

Turambar
Posted on 4th February, 2008

Mda. Raspandacii si zvoneurii. Ai dreptate.

Cred ca este shi o diferenta culturala. Initial, chestia asta este una anglo-saxona, nu? S-a inventat prin lumea decadenta occidentala si principalul sau scop era sa provide information, in contextul unei pozitionari sensibile. Mostly about protecting the source. Pentru ca daca situatia era folosita pentru intoxicare, fie din partea sursei, fie din partea jurnalistului, atunci acesta din urma shi-o fura, profesional vorbind, mai devreme sau mai tarziu. Mergea o data, mergea de doo ori, de cateva ori, insa din motive de picoare scurte pana la urma se intampla the pink envelope.

Ei bine, la noi standardele profesionale nefiind atat de riguroase, folosirea sursei este mai contaminata de componenta de intoxicare decat la altzii. Deh, bizantini. E adevarat ca si in Occident este aceasta compontenta, insa nu atat de puternica in tara unde pana recent asta era un stil de viata si unde si acum jurnalistii sug de la doo tzatze, dintre care doar una pe fatza.

Carolina Marinescu
Posted on 4th February, 2008

daca imi permiteti, care vine “pe surse” are o credibilitate care ajunge pe la inaltimea ganunchiului broastei. nici macar pana la fund nu ii ajunge.

“barfa” e un cuvant micut si prapadit pe langa informatia prezentata in felul asta. grrr… ma enervez instant numai cand aud asta.

Carolina

Carolina Marinescu
Posted on 4th February, 2008

hm… s-ar putea ca fundul broastei sa fie mai jos decat genunchiul. am sa ma uit cum sta ea de fapt.
oricum, masuratoarea ar fi foarte aproape de zero.

anonymus
Posted on 4th February, 2008

Asa, Ciornei a luat informatiile gata impachetate de la Guzgan, la fel si Negrutiu. Voi ati luat informatiile corecte.

soferul
Posted on 4th February, 2008

@ dk, vogel -> vorbim de info oferite de surse, nu de stiri fabricate pe buda. este o diferenta.
si oricum, daca plecam de la premisa ca sursele au existat cu adevarat in ambele cazuri (eu ma indoiesc de unul dintre ele) este putin probabil sa fi fost una si aceeasi. adica x a vorbit si la Cotidianul si la Evz.
daca informatia coincidea, da, as fi crezut ca cineva incepe o intoxicare cu metoda. :)

@ Cristi -> excelent post, mai vreau :)

john doe
Posted on 4th February, 2008

Tot despre surse.

Data Consiliului National al PSD a fost stabilita pentru 22 februarie. Numai ca Ion Iliescu vrea mai mult. Ideea lui ar fi ca oamenii din teritoriu sa fie convocati pentru o reuniune care sa dureze 2 zile. Motivatia ‘la vedere’ ar fi ca trebuie mai mult timp pentru a sta de vorba cu ei, ca multi vin din teritoriu si vor fi foarte obositi etc. Motivatia reala este ca Mosu’ vrea Congres Extraordinar imediat dupa C.N.! In acest sens, a inceput sa dea telefoane unor lideri judeteni. Si multi dintre ei sunt de acord…

Bibliotecaru
Posted on 4th February, 2008

Eu cred că este tocmai pe dos. Un ziarist vrea să zică ceva nume şi caută surse care să-i confirme reportajul. Aşa se explică cum aceiaşi realitate dă reportaje diferite.

Leave your Comment