Altii

Se intimpla un fenomen ciudat. Fug ziaristii din presa. Va pot da citeva zeci de exemple de ziaristi buni si foarte buni care, in ultimii ani, si-au bagat pixul in ea de meserie. Am ramas tot mai putini. Putini si slabi sau foarte slabi. De genul celor pentru care principala sursa de informare vine de la Mediafax sau, in cel mai bun caz, din conferintele de presa. Nimeni nu se mai intereseaza de nimic. Preluam stiri gata facute. Ne hranim cu temele de asa-zisa”dezbatere publica” pe care ni le servesc, ca la prosti, altii. Presa de azi e foarte slaba.

Era o vreme cind abia asteptam sa deschid ziarele, sa vad ce-au dat altii. Mi-a cam disparut curiozitatea asta. Pentru ca stiu la ce sa ma astept de la un Ciornei care “scrie” pentru EVZ, ma uit mai inainte pe Cancan. Mai deschid Gandul si caut semnatura lui Florin Negrutiu, respectiv Hotnews, unde-l citesc pe Dan Tapalaga. Atit de mica a ramas curiozitatea mea. Pina deunazi, ma mai uitam si in Ziua dupa semnatura Roxanei Andronic. Roxana, insa, nu mai joaca in echipa noastra de citeva zile. Joaca acum la ceilalti, in echipa de consultanti politici a fratelui ei, Dan.

Echipa celorlalti a devenit, se pare, mult mai buna. A transferat tot ce era mai bun in presa. Iar noi am ramas sa jucam cu rezervele.

Comments

Monica
Posted on 2nd December, 2007

subscriu si chiar ma intrebam, deunazi, unde se duc ziaristii cand se duc si ce se intampla cu tinerii entuziasti (care nu exista, sau asa mi se pare)

stash
Posted on 2nd December, 2007

@Monica – pai unde sa se duca? La mai bine. Companii de media, comunicare, PR, etc. Sau se cara pe la BBC sau alte posturi straine. Sau devin atasati de presa pe langa cate un politician/guvern/organizatie. Sau se ataseaza atat de mult de valorile UE, incat devin functionari europeni. Simplu!

Monica
Posted on 2nd December, 2007

@Stash: pai asta faceau cu niste ani in urma (cu exceptia UE, good point), faza e ca au inceput unii sa dispara si prin alte parti! bine, e vina mea ca nu am explicat toate astea din prima…

Cristian Banu
Posted on 2nd December, 2007

Că dispar nu este o problemă, ba chiar este firesc. După 30 de ani începi să te plictiseşti să alergi după o informaţie şi atunci cauţi ceva mai confortabil, mai 9-5…
Problema este că ce vine este foarte slab şi ziua în care pică mediafaxu’ e zi de doliu în multe redacţii. Noroc că pică rar…

radu popa
Posted on 2nd December, 2007

cristi, tata, din pacate presa romana risca sa devina o rezervatie naturala populata de examplare estetice dar nereusite genetic si cel mai mare risc e sa ne trezim intr’o dimineata ( Andreea Pora, “gregoar, ecrivan” si altii) si sa constatam ca bravul contabil al ministerului sanatatii e falit! abia atunci sa vezi disctractie…

Turambar
Posted on 2nd December, 2007

Exista o analogie intre ceea ce spui tu si ce se intampla intre televiziuni si agentiile de publicitate, departamentele care isi suprapun activitatea (marketing et co). In agentii fiind mai multi bani, oamenii buni sunt luati acolo.

Simplu. Legea cererii si a ofertei. Normalitate, coane… :)

eugenu
Posted on 2nd December, 2007

Acest lucru se intampla pentru ca exista mai sus decat voi unii sefi care sunt prea devotati unei cauze politice. Uita-te la EVZ, toti sefii tin cu Basescu, la Cotidianul sau la Romania Libera e la fel. Jurnalul National si Antena 1 si 3 e cu PC si cu Voiculescu etc
Nici nu mai stii pe cine sa crezi…

o parere si mai transanta
Posted on 2nd December, 2007

e normal ce se intampla, e semn de maturitate al publicului in primul rand, care, are prioritati din ce in ce mai egoiste, in cerc foarte strans.Si e foarte bine.
Presa isi capata locul firesc in epoca postindustriala:Un mijloc de manipulare din ce in ce mai marunt pentru un public din ce in ce mai blazat!

Florin Ghetau
Posted on 2nd December, 2007

Cam in toate domeniile se intampla chestiile astea. Criza de constructori, IT-isti etc. La fel si in presa. Oamenii fug la mai bine. Oricum, fata de generatia din anii 90 actuala generatie de gazetari e mult mai slaba. Multa superficialitate! Presa nu-i o slujba ca oricare! Daca nu esti pasionat nu faci nimic!

Nicole
Posted on 2nd December, 2007

E cazul sa iti cauti un alt loc de munca , am auzit ca se fac angajari la “Telegraf” in Constanta ;)

simona ionescu
Posted on 2nd December, 2007

Ai dreptate, Cristi. Ziaristii au dezertat din presa, din varii motive. Cei mai multi au facut-o pentru un program mai lejer si pentru ceva mai multi bani. Sau pentru ca n-au vrut sa faca rabat de la propria moralitate. Sau pentru ca nu s-au mai regasit in ceea ce li se spunea sa faca. Sau pentru ca presa de opinie si atitudine a inceput incet-incet sa nu mai intereseze publicul. Si eu am ales sa fac presa tabloida, dupa 8 ani de reportaj, ancheta si investigatie. O marfa care se vinde si care ne-a scutit de orice fel de ingerinte. Si unde Mediafaxul poate sa cada linistit, fiindca nu ne e de mare folos! Cu postarea ta mi-ai dat o idee. O sa scriu la mine pe blog cati din ziaristii care au fost pe strada la mineriade (ca tot se elibera azi Cozma!) si au relatat in paginile ziarelor la care lucrau, mai sunt azi pe baricade. Cred ca e interesant si pentru voi, cei mai tineri. Din pacate, textele noastre nu sunt pastrate in memoria ~Google~, iar o vizita la biblioteca, pentru rasfoit ziare, pare sa fie doar hobby-ul lui Cristoiu.

indira
Posted on 3rd December, 2007

sutule,
poate esti prins de depresia de sfirsit de an. cine chiar vrea sa faca meseria asta o face si se uita inainte. fara paseisme paguboase. daca nu mai vrea si nu-l trage sufletul o lasa.

n-am inteles zeflemeaua cu ” putini si slabi…la care principala sursa e mediafax”.

sutu
Posted on 3rd December, 2007

indira, de ce sari? chiar nu stii ca majoritatea ziaristilor scriu dupa mediafax?? asta nu inseamna ca sunteti voi slabi. deci nu e zeflemea.

indira
Posted on 3rd December, 2007

de ce sa nu sar? e vorba doar de pravalia mea. si inca sunt sunt sensibila (drace, era sa zic ”inca catranita”) la chestii din astea in doi peri.

chiar stiu, dupa atitia ani si nu se pune problema sa fim slabi ..dar mai stiu ca multi din colegii de meserie nu ezita sa ne muste de fund pe unde apuca (scuzati exprimarea licentioasa). nu era nici o aluzie .

Mihaela Berneaga
Posted on 3rd December, 2007

Cristi, o sa-mi permit sa fac un copy/paste la postul tau pe blogul meu pentru ca vreau sa-l citeasca studentii mei care stiu ca ma viziteaza.
Discutia deschisa de tine vine, din punctul meu de vedere, ca o continuare a unei lectii de viata pe care am inceput-o cu cei din anul al III-lea chiar saptamina trecuta.
Daca-mi permiti sa abordez subiectul din unghiul scolii, ceea ce pot sa-ti spun este ca ne vin in anul I, studenti din ce in ce mai slabi si mai putin motivati. La Iasi, regula casei e sa-i intrebam in prima saptamina de scoala, in scris, de ce au dat la facultatea noastra. 99,99% vor sa ajunga vedete TV ca Andreea Marin, Mihaela Radulescu, Andreea Esca s.a. Cind ajung sa descopere ca jurnalist nu inseamna vedeta se acumuleaza o tona de dezamagiri. Un sfert pleaca in primul semestru si inca un sfert in al doilea an. Si nu-i plingem. E adevarat ca noi, la Iasi, sintem adevarati “teroristi”. In primii doi ani de scoala, toti studentii trebuie sa scrie zilnic o stire, din octombrie pina in iunie, inclusiv in sesiuni. Se adauga apoi, pe masura ce predam, relatari, tablete, interviuri, reportaje etc. Iar textele sint corectate la singe. Am facut un calcul, anual doar eu corectez in jur de 45.000 de texte (150 de studenti din anii I si II x 30 stiri / luna * 10 luni de scoala). Un infern, te asigur!
Crede-ma, ne scuipam plaminii explicindu-le ca ritmul e leger fata de ceea ce ti se cere in mod normal intr-o redactie. In ciuda intregului efort, valoarea lor nu creste spectaculos. Si nu la toti.
Daca as putea, v-as arata ca studenti intrati la facultate cu medii peste 9.00 la Limba Romana pun virgule intre subiect si predicat, nu stiu ca numele unei institutii se scrie cu majuscule, nu inteleg cum sa foloseasca acronimele si unde sa puna ghilimele, nu fac diferenta intre manifestare si manifestatie, intre “din cauza” si “datorita / gratie”… Plingi si corectezi si te intrebi cum naiba au terminat 12 clase?!?! In plus, cu asemenea medii…
Trecind de gramatica si ajugind la jurnalism, tu trebuie sa le vorbesti de piramida inversata si ei nu pot scrie 10 rinduri coerente, in care ideile sa se lege intre ele, sa curga dintr-una intr-alta si sa duca stirea mai departe plecind de la premisa ca cititorul nu cunoaste neaparat subiectul.
Nu invata in liceu, in trei ani de facultate citesc exact zece carti si alea inainte de licenta, dau pe la cursuri cind au chef motivind ca n-au bani si ca trebuie sa munceasca si vor foarte, da’ foarte repede multi bani imediat ce termina sau chiar din timpul facultatii fara sa munceasca (prea mult).
Tragind linie, ceea ce poti lansa pe piata la capatul a 3 ani de scoala depinde COVIRSITOR de nivelul de la care pleci si de ambitia fiecaruia de a reusi. Pe mine ma scoate din minti faptul ca nu putem face in scoala mai mult de atit.

MihneaPP
Posted on 3rd December, 2007

Cristi, azi nu se mai cauta jurnalisti profesionisti ci doar indivizi loiali “cauzei” publicatiei care le-a dat o legitimatie si o simbrie adecvata prestatiei cerute… De aia multi dintre cei buni au ales sa-si predea “insigna si pistolul”.

mercenar media
Posted on 3rd December, 2007

Nu sint genul care sa scrie la rubrica de “comentarii”. Subiectul atins de tine m-a scos insa din hibernare. Pentru ca e un subiect al dracului de complicat. Te intrebi de ce pleaca ziaristii buni din
presa. Raspunsul e simplu (cred eu): tocmai pentru ca sint ziaristi. Si, ca ziaristi, sint (totusi) foarte prost platiti. Foarte. In Romania, pentru a cistiga mai mult, esti obligat, ca
“ziarist”, sa urci treptele ierarhiei. O mentalitate timpa il obliga pe ziarist sa se transforme in”sef sectie”, “editor” sau “producator”. Cistiga in plus 5-10 milioane la salariul, dar, cu timpul se
atrofiaza. Nu mai face teren, nu mai documenteaza story-uri. Moare. E ca in prima linie: avansezi in grad, treci in spatele frontului, iar la inaintare bagi recruti. Si, tot ca in prima linie, sansa de
supravietuire a recrutului prost instruit e undeva sub limita pragului electoral. Daca ziaristii buni si foarte buni care au plecat din “meserie” ar fi primit aceleasi salarii si ar fi ramas reporteri de teren, era alta poveste. Daca ziaristii buni si foarte buni
ar fi lasati sa scrie ce vor (pentru ca, din moment ce sint buni, nu se mai pune problema daca “scriu bine si corect”, nu-i asa?), daca ar fi lasati sa se documenteze, daca ar fi lasati sa filmeze o saptamina
la un subiect (ceea ce e aproape imposibil: o camera filmeaza, intr-o saptamina 4 nunti si 20 de accidente. Matematic nu renteaza sa filmezi pentru un singur story, cind ai putea face 24 la foc automat), daca si
iar daca s.a.m.d. s.a. etc si incalecai pe-o sa… Daca ziaristii buni si foarte buni (aia putini, citi or mai fi) ar ramine reporteri de linia intii cu salarii mari si foarte mari, abia atunci vom putea
vorbi de o generatie de ziaristi care sa iasa la pensie reporteri si sa fie mindri de statutul asta. Pina atunci, singura optiune care ne ramine e dezertarea. Care nu e rea, se plateste bine si nici macar nu se pedepseste cu glontul. Dimpotriva, cred ca asistam la o mutatie fericita (sper sa am dreptate): pe linga ziaristii-Google si ex-ziaristii-care-scriau-bine avem si o a treia categorie. Free-lancerii. Incep sa fie tot mai multi si sa conteze.

sun
Posted on 6th December, 2007

Stiu un jurnalist adevarat…Nu ar putea sa faca altceva….a incercat sa-si renege profesia…breasla..de dragul unei lumi civilizate. Nu a reusit. Ca el..multi altii.. Jurnalismul e o profesie care iti intra in sange fie ca decizi dupa, sa te faci croitor sau macelar..pentru mai multi bani…E o profesie stresanta si daca copiezi dupa Mediafax..cu satisfactii personale de cele mai multe ori nu si financiare.Unii au facut bani, dar si-au dorit acest lucru si atunci nu au actionat ca si jurnalisti…Exista jurnalisti buni, Cristi, dar inrolati in structuri institutionalizate..nu mai vorbin de ziarul lui Cristoiu, televiuziunea lui??…, ci de intreprinderi care trebuie sa produca..in care s-au bagat banii lui Vantu de ex. si ele trebuie sa fie profitabile..jurnalistii au intrat in economie..jurnalistul este un angajat intr-o institutie si daca salariazarea nu este buna isi cauta altceva.Apropo poti sa stai la Cotidianul pentru 5000,00 Euro daca iti ofera Realitatea 10000,00 euro? si daca pleci inseamna ca nu mai esti bun?

sun
Posted on 6th December, 2007

si legat de subiecte..poate ca astazi nu mai suntem in anii 90 am evoluat si in mare parte lucrurile au devenit previzibile..poate ca e mai confortabil sa pleci cu masina de la redactie la o conferinta de presa, decat sa mergi prin piata de exemplu si sa faci reportaje..poate ca repedele inseamna sa ai cu ce umple pagina de la altii decat sa iti permiti confortul de a realiza cu propriile forte subiecte in care sa investesti..nu Cristi e mai confortabil pe bune sa ai abonamente la agentii decat sa-ti trimiti proprii oameni, dar astea sunt lucruri normale…

Gravellines™ » Blog Archive » Nu mai exista jurnalistii din anii ‘90
Posted on 14th May, 2008

[...] Citeste continuarea [...]

Leave your Comment