Preşedintele României are imunitate în faţa legii şi nu poate fi acuzat – spune Constituţia – decît pentru înaltă trădare. Cu alte cuvinte, dacă preşedintele conduce beat şi loveşte o ţigancă, împuţită sau nu, pe trecerea de pietoni, procurorul trebuie să aştepte finalul mandatului prezidenţial pentru a începe urmărirea penală. Ştim, spre exemplu, că dosarul Flota aşteaptă ca Băsescu să iasă la pensie. E posibil să mai aflăm în 2009, spre sfârşitul anului, şi despre existenţa altor dosare penale deschise pe numele preşedintelui, dosare suspendate, adică puse la dospit pe motive de imunitate.
Întrebarea mea e însă alta: de ce preşedintele are dreptul să ceară chemarea cuiva în judecată, dacă acelaşi preşedinte are imunitate în faţa legii? Cuiva care îi este interzis accesul în sala de judecată în calitate de inculpat n-ar trebui să i se interzică accesul şi în calitate de reclamant?
Şi încă o întrebare: ce se întîmplă dacă preşedintele ar veni într-o zi în redacţia unui ziar central şi l-ar împuşca pe un jurnalist care a scris despre el? Procurorul ar aştepta finalul mandatului prezidenţial?
Lilick
Posted on 27th September, 2008
Slava Domnului, nu poate urca mai sus de atat. A tot fugit de raspundere si s-a tot cocotat. Mai avem un an de asteptat si problemele puse de tine vor avea o finalitate, un deznodamant. Sa speram ca pana atunci niciun ziarist nu va fi impuscat.
florin
Posted on 27th September, 2008
“Cu alte cuvinte, dacă preşedintele conduce beat şi loveşte o ţigancă, împuţită sau nu, pe trecerea de pietoni, procurorul trebuie să aştepte finalul mandatului prezidenţial pentru a începe urmărirea penală.”
Tocmai ai citat din Nastase. Felicitari! Esti pe drumul cel bun!
Dacă împuşcă un ziarist, s-ar putea să-i crească numărul susţinătorilor până la cer.
) Că multă lume e supărată pe nemernicii care nu-l laudă pe Băsescu.
@ florin ->
Daca Adrian Nastase judeca astfel inseamna ca el merita sa fie presedinte in locul lui Basescu.
Ca nici unul dintre ei nu merita asta este deja alta discutie …
in 2009 vom avea sansa sa avem primul presedinte necomunist. O vom rata cu talent romanesc.
[...] Dar aici nu e vorba de solidarizarea cu un om, cu un gazetar. E vorba de un principiu. Extrem de bine articulat de Cristi Şuţu. La care subscriu fără [...]
Gogolometro
Posted on 27th September, 2008
Na ca eu is nitel in dezacord cu palatu’.
Una la mana va pisati cu bolta pe cititorii si telespectatorii trustului.Nu va pasa nici daca urlam “ba nu ne place ce fel o intoarceti!”
Apoi scuzele mele daca tu simpatizezi PNL nu inseamna ca nu poti fi corect si sa ceri un punct de vedere oficial.Apoi ce dracu ve-ti face cand cititorii va parasesc?Va luptati cu Intact pe acelasi segment de public?
Noi avem alternativa noastra livada cu portocali:http://romanianhotblogs.blogspot.com/
Ce zici prinzi macar jumatate din vizitele lui Thor?
Poate avea realitatea/catavencu numarul de vizite al livezii de portocali?
Lasa ma scumpiti taratele…
pedalistul vesel
Posted on 27th September, 2008
nicole
Posted on 27th September, 2008
La intrebarea dumneavoastra:
“Şi încă o întrebare: ce se întîmplă dacă preşedintele ar veni într-o zi în redacţia unui ziar central şi l-ar împuşca pe un jurnalist care a scris despre el? Procurorul ar aştepta finalul mandatului prezidenţial?”
Radio Erevan raspunde:
“Noi credem ca nu e posibil ca presedintele sa vina într-o zi în redacţia unui ziar central şi sa-l împuşte pe un jurnalist, dar daca totusi ar veni, suntem convinsi ca toata redactia ar scoate mitralierele si ar trage inainte ca presedintele sa ajunga in redactie.”
nicole
Posted on 27th September, 2008
Intre noi fie vorba, dl presedinte a “tras” in jurnalistul de la Cotidianul, pentru ca pe celalti ar fi trebuit sa-i deporteze direct.
Oricum, nasoala manevra.
Nu stiu deocamdata si cat de eficienta.
nicole
Posted on 27th September, 2008
@Lilick,
S-ar putea ca tu sa astepti cu mult mai mult de un an.
Cred ca suficient cat sa termine oprescu autostrada aia suspendata.
Deocamdata doctoru’ n-a adus nici macar caprioarele, ci mai degraba le-a lasat in paragina si pe-alea de la Gradina Zoologica.
Daniel
Posted on 27th September, 2008
Nu cred ca ai dreptate. Pentru ca ceea se scrie in Constitutie e foarte vag si este interpretabil in functie de interese. Imunitatea trebuie acordata doar cand isi exercita functia prezidentiala. Daca vrei sa ceri daune lui Traian Basescu pentru ca te-a acuzat pe nedrept de x, esti liber sa o faci si sa ai parte de un proces. Si chiar sa il castigi daca ai dreptate.
Loda
Posted on 27th September, 2008
Daniel ;
Daca intri la primul link dat de peda;istul vesel, vezi cum e cu imunitatea dupa parerea prof.Ioan Stanomir, expertul constitutional citat cel mai des de societatea civila si un aparator al constitutionalitatii actiunilor prezidentialae; vezi mai ales ultimele doia randuri din citat. :
,,” Curtea, in motivare, spune ca presedintele isi asuma raspunderea politica, iar chestiunile politice nu se transeaza in instante. Instantele nu pot aprecia daca o numire este oportuna sau nu din punct de vedere politic”, a spus Stanomir, adaugind ca presedintele beneficiaza de imunitate civila si penala pe timpul mandatului. ”
Lilick
Posted on 27th September, 2008
@nicole
Te inseli profund cu Basescu. Un singur an mai are. Pun pariu cu tine si cu oricine. Autostrada nu ma intereseaza. Ai luat-o (iar) pe ulei? Nu ma doare nici in fund de doctorul lui peste. Decat daca scoate de la secret documentele cu retrocedarile lui Basea.
In privinta ziaristilor: Base isi merita presa. S-a folosit de ea cat a putut. Acum are si reversul. Nimic anormal.
axl
Posted on 27th September, 2008
…paguboasa solidaritate de breasla…Daca un coleg ar lansa o “gogoasa” cat casa, o prostie monumentala, tot asa te-ai mobiliza?
Cogito ergo sum
Posted on 27th September, 2008
Am crezut ca nicole tudor simuleaza prostia. M-am inselat.
nicole
Posted on 27th September, 2008
@Lilick,
De principiu nu pun pariuri. Tu insa poti lega cate pariuri vrei, pentru ca esti asa de sigura pe tine.
Pe de alta parte, daca nu cunosti unele expresii ar fi bine sa nu le exprimi: ce ai dorit sa spui cu “ai luat-o (iar) pe ulei?”
Inca ceva: dupa parerea mea esti departe de a face niste analize corecte, de marketing politic – daca vrei – in ce fel base sau alt actor isi merita sau nu presa.
La prima vedere, a facut o gresala tactica cu acest proces impotriva unui ziarist. La a doua vedere, poate ca nu-i asa, poate a dorit sa faca o miscare cu mult mai importanta. vom vedea.
La sfarsit, te inseli, evident: s-au folosit reciproc unii de altii.
nicole
Posted on 27th September, 2008
@Cogito ergo sum,
nu, nu simulam. dar tu cum de ti-ai dat tocmai tu seama?
YODA
Posted on 27th September, 2008
Nu s-ar intampla nimic daca presedintele ar impusca un jurnalist pentru ca ar sari “societatea civila” sa-l apere, sa spuna ca “are tot dreptul”
Ionut
Posted on 27th September, 2008
Daniel,
ceea ce scrie in Constitutie este vag, dar a fost deja interpretat deja. In speta, Franta s-a bucurat de o Constitutie la fel de vaga in ceea ce priveste punerea sub acuzare a presedintelui:
Le Président de la République n’est responsable des actes accomplis dans l’exercice de ses fonctions qu’en cas de haute trahison. Il ne peut être mis en accusation que par deux assemblées statuant par un vote identique au scrutin public et à la majorité absolue des membres les composant : il est jugé la Haute Cour de justice.
Curtea lor constitutionala (in 1999) si inalta lor curte de justitie (2001) a interpretat (in functie de interese sau nu – asta n-am de unde sa stiu) prevederea constitutionala exact in sensul amendamentului constitutional din 2007 care zice cam asa:
Il ne peut, durant son mandat et devant aucune juridiction ou autorité administrative française, être requis
de témoigner non plus que faire l’objet d’une action, d’un acte d’information, d’instruction ou de poursuite.
Tout délai de prescription ou de forclusion est suspendu.
Les instances et procédures auxquelles il est ainsi fait obstacle peuvent être reprises ou engagées contre lui
à l’expiration d’un délai d’un mois suivant la cessation des fonctions.
In alta ordine de idei:
- asta nu se cheama imunitate; eventual imunitate temporala 
- n-are nici o treaba cu partea civila; putem sa ne balacarim cit vrem cu presedintele in cauze civile
- la intrebarea aia cu “ce s-ar intimpla daca …” raspunsul e da si daca va fi altfel totul se va decide pe masa CCR. Se poate schimba insa Constitutia
Leave your Comment